Det er mye en skal gjøre, mye en skal tenke på, mye en skal jobbe med. En karriere er ikke lett å velge og den kan være full av (uforutsette) utfordringer. En kan alltid gjøre ting bedre, prestere bedre, spille bedre, lage mer musikk, ha mykere tone eller klarere tale. Stresset omringer deg og blir en ond sirkel. Hva er det som egentlig skjer når  pusten går raskere og raskere, pulsen stiger og hjertet pumper raskere, kaldsvetten sprer seg til fingrene, halsen din stivner og munnen din blir tørr? vann… tankene dine kommer raskere til deg og blir mer og mer negative.. Hva om du ikke klarer det? Nei, du klarer det ikke. Det kommer til å gå galt. Hvorfor skulle du ha autoritet til å stå der oppe uansett, helt alene? Menneskene i salen stirrer forhåpningsfylt på deg og du svelger.. Det er nå eller aldri.

Hvordan skal man takle dette i hverdagen? Har vaner noe å si? Har hverdagen noe å si for presentasjonsøyeblikket? Er det noe du kan forebygge og forbedre i og gjennom hverdagen? Hvorfor kan du ikke kontrollere kroppen din? Hva skal du gjøre for å mestre situasjonen og kroppen din? Hva er det som egentlig faktisk skjer med kroppen din når du står i en utsatt og presset situasjon?

Nervøsitet, prestasjonsangst, frykt for nederlag, frykt for fremtiden, press, frykt for bedømmelse, stress, forebygging, vaner, skjelving og kaldsvetting. Dette er bare en smakebit av hva jeg skal snakke om på mitt foredrag for elever ved Drammen Videregående Skole på Fredag. Hvordan takle alt sammen? Foredraget heter «Hvordan mestre rampelyset?» I vår så holdt jeg foredraget ved Kongsberg Musikk videregående og nå har det utviklet seg i en veldig positiv retning.

Jeg gleder meg og håper det kan være en inspirasjon og motivasjon for de alle. Dette er noe vi alle har å takle med i hverdagen, vi har alle vært der og følt på det. Det er spennende og jeg kjenner at det kribler litt i magen. Akkurat nå jobber jeg med finpuss av powerpointen,  på ordbruket mitt og fremleggelsen. Det blir en utrolig spennende dag som jeg håper leder til fremtidige foredrag. Så nå vet dere litt om hva jeg mener når jeg snakker om foredrag ved skoler. Kanskje vet dere om noen skoler der ute som også ønsker foredraget?

Håper deres hverdag kiler dere like mye i magen! Husk at det er hverdager det er flest av ;-)

♡ Lots of Love Aina

